مجموع نظرات: ۲
جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

تعمیر و سرویس کولرهای آبی از اقدامات مهمی است که با رسیدن فصل گرما، برای خنک نگه‌داشتن فضای خانه‎‌ها انجام می‌شود اما این اقدام تا حالا حوادث زیادی را رقم زده که حتی باعث گرفتن جان افراد شده است.

کولر

همشهری آنلاین_ فتانه احدی:تازه‌ترین حادثه‌ای که هنگام تعمیر کولر آبی رخ داد، در 18تیر در بهاباد یزد رقم خورد. 2نفر که برای تعمیر و سرویس کولر آبی به پشت بام خانه خود رفته بودند، بدون توجه به رعایت نکات ایمنی، دچار برق‌گرفتگی شدند و جان خود را از دست دادند.
اما چه می‌شود که کولرها تبدیل به قاتل می‌شوند.

کولرهای قاتل چگونه جان می گیرند؟

حمیدرضا پناهی، کارشناس برق در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: افرادی که درباره تعمیر و سرویس تجهیزات برقی و کولر اطلاعاتی ندارند، نمی‌دانند که ممکن است سیم برقی که به داخل کولر رفته شاید از محل اتصال خود جدا شده و با بدنه کولر درگیر شده باشد و زمانی که افراد بدنه کولر را برای تعمیر و سرویس باز می‌کنند، دچار برق‌گرفتگی می شوند.

او می‌افزاید: گاهی ممکن است سیم کولر لخت شده و سیم برق‌دار درمنبع آب کولر افتاده باشد که در این صورت نیز احتمال برق‌گرفتگی صد درصد است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: گاهی امکان دارد، اتصالات داخل ترمینال ورودی سیم به موتور شل شده باشد که این مورد هم باعث برق‌دار شدن بدنه می‎شود و احتمال برق‌گرفتگی در این وضعیت بالا خواهد رفت.

پناهی اضافه می‌کند: در برخی مواقع ریزش آب در کولر به داخل موتور نشت پیدا می‌کند و باعث برق‌دار شدن بدنه می‌شود که حتما این مسئله هم حادثه می‌آفریند.

او درباره پیشگیری از برق‌گرفتگی می‌گوید: مردم حتما برای تعمیر و سرویس کولر از متخصص کمک بگیرند، اما اگر تمایل دارند خودشان این‌کار را انجام دهند، باید درباره نکات ایمنی از اطلاعات کافی برخوردار باشند.

پناهی می‌افزاید: حتما کولر را بی‌برق کنند. یعنی خاموش کردن کلید برق برای بی‌برق شدن کولر کافی نیست و باید فیوز برق خانه خاموش شود چرا که اگر به اشتباه به جای سیم فاز، سیم نول به داخل کولر رفته و برق‌دار باشد، جریان برق از طریق کلید کولر قطع نخواهد شد.

او ادامه می‌دهد: گاهی ممکن است سیم‌کشی ساختمان به‌گونه‌ای باشد که سیم نول در داخل کولر برق دار باشد. سیم نول جریان 220ولتی در داخل کولر ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک است و باعث برق‌گرفتگی خواهد شد. بنابراین تنها راه نجات از خطر برق‌گرفتگی و بی‌برق کردن کامل کولر، قطع کردن جریان برق از طریق خاموش کردن فیوز است.

کد خبر 866306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 0
    عالی بود، اما بسیاری از کولرهای موجود حتی کمترین استاندارد رو از نظر ایمنی فنی در برابر برق کرفتگی ندارن، مثلاً پمپ آب زیر و یا بسیار نزدیک به پوشال و بدون محافظی که به خوبی از ریختن آب به اون حلوگیری کنه نصب میشه، کلیدها و سیم کشی ها بدون حفاظ و قاب ایمن در برابر آب و پیچها و ترمینالها از داخل لخت و بسیار نزدیک به بدنه که خطر اتصال رو بالا می بره قرار می گیره در صورتی که اگه یه ذره توجه بشه و نظارت خوبی هم باشه با کمی دقت در ساخت می توان از خیلی خطرها پیشگیری و عمر دستگاه و قطعات اون رو هم بالا برد.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 0
    کولرهای آبی غیراستانداردوایمنی هستندازبرق کاربخواهیددرنزدیکترین محل سرپوشیده نزدیک به کولرآبی برایتان پریزودوشاخ برسرراه برق ورودی به کولرقراردهدویافیوزبرق قراردهدتاهنگام تعمیرات برق کولرراکامل قطع کنید.درفصل های سردهم برق کولرراقطع کنید درزمان شروع استفاده ازکولرباوصل کردن جریان برق با فازمترازبرق دارنبودن بدنه کولرمطمئن شوید.آب رساناست اگرآب مخزن کولربرق دارشودجریان ازطریق آب به دیگرجاهابصورت قوی یاضعیف منتقل می شود.اگرفرمان قطع برق رابه کسی داده اید تاتعمیرات انجام دهیدبرای اطمینان ازقطع بودن برق وانجام درست فرمان خودتان بافازمترازقطع بودن برق درتمام سیم های کولرمطمئن شویدومواظب باشید درطول زمان تعمیر برق کولروصل نشودچون مشاهده شده دربیشترمکانها فیوزبرق کولربابقیه جاهای ساختمان مشترک است وممکن است افرادازاشتغال شمابه تعمیرمطلع نبوده وجریان برق راوصل نمایندبه همین جهت توصیه شدفیوزمستغل درمحل امن نزدیک به کولرقراردهید.